torsdag 18. mars 2010

Mellomstejenta les bøker

Mellomstejenta begynte i 1. klasse i høst, og det er ei fryd å høyre på kor flink ho har blitt til å lese i løpet av dette året. 
Etter jul begynte ho (og resten av klassen) å låne med seg bøker fra skulebiblioteket. Kvar veke låner ho seg ei ny bok som vi skal lese den veka, og veka etter leverer ho den inn og låner seg ei ny. Dei første vekene var vi veldig flinke til å lese i den utvalgte boka hennar kvar kveld. Ho las litt og eg las litt i tillegg til å hjelpe ho med dei vanskelige orda.

Eg må nok innrømme at eg har blitt litt glømsk og at eg muligens ikkje alltid kjem på desse bøkene som ho har i sekken... eller kanskje vi begge har blitt litt lei av å lese i dei (i tillegg til dei andre leksene) kvar einaste kveld? Nokre kvelder har iallfall jenta mi heller hatt lyst til at eg skulle lese nokre heilt andre bøker til ho. Og nokre kvelder så rekk vi det rett og slett ikkje, eller vi speler spel istedet. Men eg skal prøve å bli flinkare til å hugse på at ho har ei bok i sekken som vi kan lese litt i ;)

Denne boka er sikkert nokre år gammel, og det er nok derfor desse skjønne illustrasjonane appellerte til meg (sidan dei var populære då eg var lita). Og teksten i akkurat denne boka var jo ganske lettlest, men vi har også hatt heim bøker som ikkje har vore fullt så lettleste.

Men uansett så er det jo kjekt for dei små at dei får låne seg bøker, og det er sikkert veldig kjekt for dei at dei får velge akkurat dei bøkene dei vil.

3 kommentarer:

  1. Det er så herlig å lese for og med barn. Gleder meg til min snuppe leser sine første ord. Du har en utrolig inspirerende blogg jeg må følge med på ;)

    God helg!

    SvarSlett
  2. Så flink hun er!!! :)

    Morsom bok det der også, illustrasjonene minner meg om bøker som var typiske da jeg gikk i barneskolen :)

    Kjenner meg igjen i det der at det ikke alltid er bøker som er lettleste - de låner med seg hjem.

    Snuppa mi sin klasse begynte også med bibliotekbøker i 1.klasse :)

    Hun leser helt greit, men hender hun blir litt lei hvis det blir for mye :)

    Hun fikk bøker til bursdagen, som handler om ponnier :) Så regner med det blir litt lesning i disse etterhvert :)

    Ha en strålende fredag :)

    Klemmer fra Linnie :)

    SvarSlett
  3. Så flott at hun leser så bra allerede!
    Og at du leser sammen med henne:-)
    Sånt gleder et lærerhjerte, hihi.
    Men det er også viktig for barn å bli lest høyt for, så det er like viktig at du gjør det. Blir vel litt i perioder man gjør det ene eller det andre. Viktigste er at barna blir glad i å lese, for det har de så fantastisk glede av resten av livet.
    I tillegg MÅ man jo lese i alle fag, så lesing er noe vi må gjøre i større grad resten av livet:-)
    Har satt veldig fokus på lesing på skolen vår i de 2 siste årene, og barna i klassen min leser stille en stund hver dag på skolen. De elsker det og gleder seg til vi skal gjøre det:-)
    Å veilede barn til å finne riktige bøker, bøker som de syns det er morsomt eller interessant å lese, er en av våre viktigste oppgaver, både som foreldre og lærere.
    Fortsett å lese mye, virker som du gjør en super jobb med den lille snuppa di;-)
    Ha en strålende helg!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett

Set stor pris på kommentarer, om du ikkje har konto så merker du innlegget med "anonym" :)